Vanliga frågor

jag vet att du förmodligen fortfarande har många frågor, och det är helt ok.

Om du fortfarande har fler frågor är du välkommen att kontakta mig så jag kan svara direkt.

Här är några av de vanligaste frågor jag fått hittils. 

Varför behöver jag webbplatsunderhåll?

Varför behöver jag webbplatsunderhåll?

Det gör du inte, du är mycket välkommen att hantera din webbplats på egen hand. Men du behöver logga in på din webbplats varje vecka och se till att du håller den uppdaterad. De flesta småföretag har inte tid för det, varför jag erbjuder det, tillsammans med en massa andra saker.

WordPress står för en enorm andel av internet, vilket gör det till ett bra mål för hackning. Det huvudsakliga sättet att WordPress-webbplatser blir hackade är genom icke-uppdaterade plugins.

Jag lär dig gärna hur du tar hand om din egen webbplats, men om du inte vill göra det själv kan jag göra det åt dig.

Jag rekommenderar starkt att du har hosting av riktigt bra kvalitet och väljer ett företag med bra support. Jag kan verkligen rekommendera Oderland…

Erbjuder du underhåll av webbplatser på annan hosting?

För det mesta, nej. Det finns ett par webbhotell Jag är villig att arbeta med, till exempel Oderland. För det mesta är det dock mycket svårare för mig att övervaka säkerheten och hålla webbplatser igång så fort jag vill, på en annan hosting.

Hur mycket kostar ett hosting- och underhållspaket?

Jag har några olika priser beroende på storleken på din webbplats, hur mycket trafik du har och webbplatsens komplexitet (till exempel tar en medlemssida mer tid för mig att upprätthålla webbplatsens backend (system).

För en liten företagswebbplats med 5-10 sidor och ingen extra komplexitet är priset 500 kr per månad inkl. moms. Om du har en mer komplicerad webbplats eller behöver extra lagringsutrymme kostar det ca. 800 kr per månad inkl. moms.

Slå en signal så kan jag klargöra vilken plan du skulle ha om du väljer mig som partner för din hosting och underhåll av din webbplats.

Vad ingår i hosting- och underhållspaketet?

Jag kommer ta hand om det dagliga underhållet av din webbplats.

Detta inkluderar:

• Svenskt Premium webbhotell
• Säkerhetsinställningar (inklusive SSL -certifikat) bekräftas och underhålls
• Säkerhetsövervakning av din webbplats
• Dagliga säkerhetskopior som sparas i 1 månad
• Obegränsade återställningar till en av dessa säkerhetskopior om det behövs
• Varje vecka uppdateras tema och plugin (uppdatering utförs inom 24 timmar om det finns en säkerhetsuppdatering)
• Tillgång till ett antal premium plugin inklusive formulär, spamfilter, cache och mer.
• Två timmars teknisk support att använda under hela året, den kan användas för webbplatsändringar, utbildning eller annan teknisk support för din webbplats. Dessa räknas av i 15-minutersblock.

Vad ingår INTE i hosting- och underhållspaketet?

Jag har strävat efter att göra vårt underhållspaket så omfattande som möjligt utan att du får betala för saker du kanske inte behöver eller vill ha. Så det här är några saker som inte ingår i paketet. Du kan be mig att inkludera dem för en extra kostnad eller betala för att jag ska göra dem separat.

Ytterligare webbplatsändringar kan komma från dina 2 timmar per år, men när du har använt det måste du köpa ytterligare tid för att jag ska kunna göra ändringar för dig. Om du föredrar att ha en särskild mängd tid varje månad kan jag lägga till detta i din underhållsplan till ett rabatterat pris. Låt oss snackas vid och ta reda på vad du behöver.
• Byte till ett nytt plugin – om din webbplats använder ett plugin som överges (inte längre stöds eller ges uppdateringar) kommer det att ta tid för mig att integrera det nya pluginet, detta kommer att vara en extra kostnad.
• Om en större version av ett plugin, tema eller WordPress orsakar problem som förstör funktionaliteten på din webbplats måste detta repareras. Denna tid ingår inte i ditt underhållspaket. Jag meddelar dig om detta händer och ger dig en offert för den tid som krävs för att åtgärda problemet.
• Om det finns en konflikt mellan två av dina plugin kommer den tid som krävs för att åtgärda detta att tillkomma till ditt paket och debiteras enligt mitt timpris.
• Även om jag gör mitt bästa för att hålla din webbplats säker, finns det alltid en risk att bli hackad. Om din webbplats blir hackad och jag inte kan använda en av dina 30-dagars säkerhetskopior att återställa till, kommer kostnaden för att få din webbplats rengjord professionellt att vara en extra kostnad.
• E -postmeddelanden – det finns några fantastiska e -postalternativ, inklusive Google Apps och Office 365. jag rekommenderar dem starkt. Om du vill ha dina e -postmeddelanden på din webbserver, (trots att det blir en liten säkerhetsrisk) så har jag valt att erbjuda e-post som ett alternativ med vår hosting. Låt mig veta om du har frågor om detta. Om du behöver hjälp med att konfigurera din e -post kan jag hjälpa dig med det mot en extra kostnad.

Om du undrar över något specifikt, kontakta mig så kan jag meddela dig om det ingår eller inte.

Varför ska man ha premium hosting?

Efter att ha arbetat med många olika webbhotell under de senaste 5 åren har jag märkt att alla webbhotell inte är lika!! Jag kan inte riskera mitt rykte med att ge mina kunder dålig hosting, och jag tror starkt att det lite högre priset jag betalar för webbhotellet betalar sig tillbaka 10 gånger om på grund av kvalitet och support.

Här är några anledningar till att jag gillar Oderland och planerar att vara kund hos dem långt in i framtiden:

• Svenskbaserade servrar (ger dig extra hastighet och en liten SEO -bump)
• Helt koldioxidkompenserade servrar
• De överbelastar inte sina servrar (en del av det som gör billigare hosting så långsam)
• Riktigt säkra serverinställningar
• Lokalt svenskt supportteam
• Mycket hjälpsamma och vänliga

99,99 % upptid under de senaste tolv månaderna.
30 % snabbare webbplatser.
30 000 + webbplatser och appar körs på Oderlands servrar.

Vad är teknisk support?

Teknisk support är all hjälp du behöver på din webbplats. Så om du inte kommer ihåg hur du gör något på din webbplats, kontakta oss så fixar vi det åt dig, eller lär dig momentet, så nästa gång kan du göra det själv.

Det inkluderar också om det ser ut som om något inte är helt rätt. Om vi har byggt din webbplats och något ser ut att inte fungera som den ska, meddela oss så tar vi en titt. I de flesta fall kommer vi att fixa det utan att använda någon av dina 2 timmars medföljande support.

Om du har en webbplats med mycket komplexitet och en uppdatering förändrar hur ett plugin interagerar med din webbplats måste vi ta betalt för dessa ändringar.

Men kontakta oss så meddelar vi dig eventuella kostnader innan vi gör något.

Varför behöver jag ens premium -plugins?

Det gör du inte, men de fungerar bättre, har mer säkerhet inbyggd och gör din webbplats till en bättre upplevelse för din slutanvändare.

När man betalar en plugin -utvecklare för deras arbete, är de mer angelägna i att hålla sitt plugin säkert, uppdaterat och lägga till nya funktioner. När du väljer att använda gratis plugins är nackdelen att utvecklaren kan ge upp och sluta stödja plugin. jag föredrar att betala dem för deras arbete och vet att vi får en kvalitetsprodukt. Dessutom om du betalar en liten summa för ett formulär som kanske ger dig en ny kund, är det väl ganska rimligt eller hur?

Betalar jag månadsvis eller årligen?

Vi erbjuder båda alternativen!

Det är helt upp till dig men om du väljer att betala per månad måste du sätta upp ett autogiromedgivande eller komma ihåg fakturan varje månad. 

Om du väljer att betala på årsbasis erbjuder jag dig en rabatt som kommer att spara 10% på avgiften.

Detta är något som jag givetvis fixar i samband med att du väljer att teckna upp dig för underhållspaketet.

Hur går vi skilda vägar?

När jag startar ett hosting- och underhållskontrakt med dig kommer det att ha ett slutdatum på fakturan. När vi närmar oss kontraktets slut kan båda parter välja att inte starta ett nytt kontrakt. Jag strävar efter att meddela dig i början av månaden före slutet av ditt kontrakt.

Jag ber dig att ge oss en månads varsel om du planerar att flytta din webbplats någon annanstans så att jag kan förbereda dina webbplatsfiler åt dig. Om jag ​​inte kan erbjuda dig ett nytt kontrakt kommer jag också att ge dig en månads varsel för att ge dig tid att hitta ett nytt webbhotell.

Att flytta till en ny hosting är enkelt, och om du väljer att stanna hos Oderland, men på ditt eget konto, kommer processen att vara så enkel och smärtfri som möjligt. Du ringer bara till dem och ordnar ett konto så samarbetar de med mig ​​för att flytta din webbplats till ditt eget konto (du behöver inte göra något). Om du väljer att köpa hosting på något annat webbhotell paketerar jag din webbplats så att du kan flytta den till din nya hosting.

Du kan läsa mer i mina villkor.